fbpx
Maak je jobsite onweerstaanbaar met deze 5 tips

Maak je jobsite onweerstaanbaar met deze 5 tips

Je jobsite is zowat het centrale punt van je volledige externe Employer Branding campagne. Zoals alle wegen naar Rome leiden, moeten ook al jouw Employer Branding wegen naar je jobsite leiden. En dus niet stranden op een of andere jobboard, al zouden die het natuurlijk wel heel graag hebben.

Waarom? Simpel over je eigen jobsite heb je volledige controle en kan je dus ook je volledige Employer Brand op kwijt. Je beheerst de funnel van je kandidaten en kan ingrijpen waar nodig. Je hebt er ook steeds de laatste relevante informatie op staan.

1. EVP of werkgeversidentiteit

Plaats alle redenen en argumenten van je Employer Brand of je EVP op je jobsite. Op die manier vertel je aan je kandidaten via tekst, quotes, films, getuigenissen, … waarom ze bij jou zouden passen. Die fit op het vlak van cultuur en verwachtingen is zo belangrijk dat je er maar beter voldoende aandacht aan spendeert. Zo’n identiteit achterhalen is niet evident en doe je via interviews, focusgroepen eventueel aangevuld door een enquête.

Maar eens je die achterhaald hebt, weet je exact wat te vertellen en met welke argumenten je potentieel interessante kandidaten kan overtuigen. Maar gebruik het ook in omgekeerde richting. Er zijn ook kandidaten die je liever niet ziet solliciteren, omdat ze niet matchen met de werkethiek, de waarden of de verwachtingen. Door ook hier duidelijk over te zijn, zorg je ervoor dat deze mensen zich net niet gaan aangetrokken voelen door jouw verhaal en dus niet gaan solliciteren.

Resultaat, je krijgt, als recruiter, tijd vrij die je kan spenderen in je relatie met de interessante kandidaten.

2. Landingspagina’s

Maak per functiedomein een aparte pagina op. Je kan hetzelfde principe ook toepassen per site of per locatie of volgens eender welke criteria die voor jou van toepassing is.

Daar waar je je algemene werkgeversidentiteit en -belofte over je volledige jobsite verteld, ga je hier meer in detail. Wat is hun dagelijkse realiteit, wat is er uniek binnen dat team of job, … Misschien kan je ook teams voorstellen, projecten of zelfs toekomstplannen meegeven zodat toekomstige kandidaten al meteen kunnen verder dromen over hun toekomst binnen jouw organisatie.

3. Let op je sollicitatieflow

Aandacht hebben voor je volledige Candidate Experience, vanaf het eerste contact tot de allerlaatste is een uitermate belangrijk element die te vaak vergeten wordt. Mooie en dure campagnes ten spijt, als je niet let hoe het proces er in de realiteit aan toegaat, hoe recruiters omgaan met sollicitanten, welke automatische teksten er verstuurd worden, … verlies je niet alleen enorm veel kandidaten, maar krijg je finaal ook een negatieve reputatie op bijvoorbeeld Glassdoor, Indeed, LinkedIn of Stepstone die zich zelfs kan uitstralen naar je commerciële activiteiten.

Wist je dat er zoiets bestaat als ghosting. Ghosting is wanneer een kandidaat ineens niets meer van zich laat horen. Jan Tegze, Senior Recruitment Manager bij Solarwinds deed er recent een mini onderzoek naar op LinkedIn in juli 2020.

Van de 1.170 stemmen zeiden
. 71% dat ze het deden omdat er ghosting/te weinig feedback is van de recruiter zelf!
. 14% omdat kandidaten aangeven dat de recruiter de CV niet leest
. 9% omdat de recruiter irrelevante vragen stelt
. en 6% omdat het proces te traag gaat.

Waarom hosten kandidaten tijdens het sollicitatieproces.

4. Van mobile first naar mobile only

Als er iets is wat is blijven hangen in de tijd, dan is het wel het sollicitatieformulier. Volledig aangepast aan de wensen en behoeften van de recruiter, maar volledig los van de realiteit. Van veel te lange formulieren over het aanmaken van verplichte profielen tot het vragen van totaal onnodige zaken. Aan het sollicitatieformulier is nog veel werk.

Bedenk ook dat het merendeel van de mensen vandaag heeft veel doet vanop zijn GSM. En wie heeft er nu een CV laat staan een motivatiebrief staan op zijn GSM? juist!

5. Toegankelijkheid

Verstop je als HR niet achter gesloten deuren, maar wees open, transparant en toegankelijk. Zorg dat kandidaten je kunnen bereiken. Daar bestaan heel veel verschillende manieren voor. Als je je open opstelt, kan je ook, kandidaten die twijfelen, toch nog over de streep trekken om te solliciteren of niet af te haken.

Vergeet je jobsite dus niet. Die uitermate belangrijke schakel is zoveel meer dan een oplijsting van je vacatures. Laat al die onbenutte kansen niet liggen en werk aan een jobsite die resultaat oplevert!