fbpx
ambassadeursprogramma

Social Seeder

Ambassadeurs? Wanneer zet je ze in en wat is hun meerwaarde?

Op zoek naar een manier om een employee advocacy programma in je organisatie te implementeren? Perfect, lees snel de volgende tips en je bent meteen op weg!

Wat is Employee Advocacy of ambassadeur?

Employee Advocacy is het pro-actief delen van content van een merk of bedrijf door zijn eigen medewerkers. Het delen kan op vele manieren gebeuren, maar het meest voorkomend is via sociale media.

Het is de meest krachtige manier en kan ingezet worden voor zowel grote als kleine organisaties. 

Source: medium.com

Bovendien hebben al je medewerkers een netwerk en zijn 98% van hen iedere dag actief op sociale media.

Een gemiddelde medewerker heeft:

  • 338 Facebook vrienden (Source: Pew Research Centre)
  • 707 Twitter volgers  (Source: The Science of Social Sales)
  • 930 Linkedin connecties (Source: com)

Met deze cijfers in het achterhoofd kan het bereik van een gemiddelde sociale media gebruiker rond de 2000 personen liggen.

En toch zien we dat in vele organisaties maar 1% van de medewerkers er echt mee bezig is. 

Maar hoe start je een Employee Advocacy programma?

Als het zoveel voordelen biedt, waarom hebben zovele organisaties het moeilijk om een dergelijk programma op te starten? 

Hier alvast enkele tips.

1. Stel duidelijke doelen.

Net zoals met alles, kan je best beginnen met het stellen van duidelijke doelen. Deze doelen zullen de sleutel zijn om te zien hoe je programma het doet.

Enkele voorbeelden :

  • Meer medewerkers activeren
  • Een positief imago naar buiten brengen
  • Social Selling opstarten
  • Mijn merk in de markt zetten
  • … 

2. Vertrouw je werknemers en geef ze online vrijheid.

Met een transparante (online) cultuur zal je programma beter werken.

Vertrouwen zal je medewerkers motiveren om content te delen en zal ze aanmoedingen om echte gesprekken aan te gaan. Je toont hiermee ook dat je het oordeel van je medewerkers volgt.

Houd er rekening mee dat het niet mogelijk is om je werknemers te verplichten. Het delen moet trouwens gebeuren op vrijwillige basis en vergeet zelf niet het voorbeeld te tonen!    Eén voordeel van employee advocacy is dat mensen berichten van je werknemers meer vertrouwen dan van je bedrijf zelf. 

Source: Nielsen.com

3. Maak sociale media richtlijnen.

Dit om zeker te zijn dat je bericht op de juiste manier wordt gecommuniceerd. Probeer hiermee niet het online gedrag van je werknermers te controleren, maar enkele duidelijke richtlijnen zullen je werknemers helpen correct om te gaan met sociale media.

Daarnaast zijn de voornaamste redenen dat werknemers geen content van je organisatie gaan delen de volgende:

  • Niet weten wat ze mogen delen en of ze wel mogen delen
  • Bang zijn dat ze het verkeerde gaan delen
  • Het té moeilijk is, of te tijdrovend

Dus, door richtlijnen te maken voorkom je deze problemen en moedig je onrechtstreeks je medewerkers aan om content over je bedrijf te delen op sociale media.

4. Meet de resultaten en deel ze.

Zo handig en belonend als het kan zijn, resultaten meten is de enige manier om te weten of iets al dan niet werkt.

Daarnaast is het ook belangrijk om deze resultaten te delen met je medewerkers. Het delen van resultaten creëert een community gevoel. “Samen werken we aan de toekomst van onze organisatie.” 

Er zijn veel zaken die je kan meten, dus het is belangrijk om te bepalen welke voor jou belangrijk zijn. 

Enkele voorbeelden zijn: 

  • Aantal actieve medewerkers
  • Bereik op je verschillende sociale media kanalen
  • Verkeer naar je website
  • Welke content werkt
  • Hoe sociaal media vaardig zijn mijn medewerkers

5. Gebruik de juiste tools.

Een tool zal uiteraard niet werken als je deze niet op een correcte manier aanspreekt. Maar mits je een goede contentcalendar hebt, de juiste relevante- liefst authentieke- content voorradig hebt, kan deze uw leven een pak eenvoudiger maken.   

Enkele nuttige features 

  • Een makkelijke manier om te rekruteren
  • Een makkelijke manier om content te delen
  • Leren welke content impact heeft
  • Feedback ontvangen
  • Resultaten meten

6. Conclusie

Employee Advocacy heeft veel voordelen voor grote en kleine organisaties en is nu nog relevanter dan ooit, sinds vele medewerkers “remote” zijn beginnen werken. 

Zet vanaf het begin duidelijke doelen en meet deze.

Deel de resultaten met je medewerkers, dan kunnen ze zelf de impact van hun bijdrage zien.

Vertrouw je medewerkers.

Maak richtlijnen voor het gebruik van sociale media.

Kies de juiste tool.

Social Seeder