fbpx
Toegankelijkheid in HR, in Employer Branding
Toegankelijkheid in HR, in Employer Branding

Ik noem het ‘Talent centricity‘.
In de zoektocht naar ander werk, wil je niet als nummer behandeld worden maar als persoon. Om het met jargon te zeggen; we moeten dringend overstappen van ‘recruiter centricity’ – waar alles is opgezet om het de recruiter zo makkelijk mogelijk te maken naar een meer ‘talent centricity’ aanpak, waar je rekruteringsprocessen zijn opgebouwd vanuit een kandidaat standpunt.

Vorige week had ik het over toegankelijkheid. Een interessante en makkelijke manier om dit in te vullen is door jezelf in de schoenen te zetten van de kandidaat.

Enkele quick wins

1. Toon je team

Maak mooie en vooral authentieke foto’s van je recruitment team en plaats die op je site. Mensen zoeken persoonlijk contact, herkenbaarheid en die moeten ze in eerste instantie opbouwen met je recruitment team. 

2. Wees toegankelijk

Stel je team zo toegankelijk mogelijk voor. Geef telefoonnummers door. Heb geen schrik voor een overdosis aan telefoons, want iedere persoon die belt is iemand die geïnteresseerd is in een functie. En door jouw persoonlijk contact kan je hem/haar misschien net iets meer overtuigen om toch te solliciteren.

3. Multichannel

Multichannel. Activeer zoveel mogelijk kanalen als je aankan. Een contactformulier, e-mail, whatsapp, connecteer via LinkedIn, …

4. Contactform 2.0

Activeer je contact formulier een tweede keer en benut je bedank-pagina. Nu is de klassieker: bedankt voor je bericht, je hoort nog van ons. Maar verander dat naar: Hey, leuk dat je aan ons denkt. Sarah, Wim en Joeri van de recruitment afdeling bekijken je vraag en laten je spoedig iets weten. Heb je sneller nood aan bepaalde informatie dan kan je ons met dit nummer bereiken.

5. Sollicitatieflow

Wees toegankelijk en transparant in je sollicitatieprocedure. Vermeld de verschillende stappen van het proces en geef er een tijdslijn bij. Zo weet de kandidaat wanneer hij/zij feedback mag verwachten.

Je ziet het, je jobsite toegankelijker maken is echt niet zo moeilijk. Met enkele slimme tips & trics breng je het geheel naar een hoger niveau.

Als het nu massaal wordt toegepast, dan hoop ik dat ik op het einde van het jaar mag bevestigen dat ‘toegankelijkheid’ echt wel een trend geworden is.

Ik eindig met wellicht de mooiste zin uit het boek ‘Goestingarchitecten’ van Mieke van Gramberen

‘Mensen verlangen ernaar om iets betekenisvol te doen. Ze willen graag werken voor organisaties met een duidelijk toekomstbeeld, die weten waar ze naartoe gaan, die een menselijk gelaat hebben’.