fbpx

Eerlijk, ik weet het niet, maar ik ga een voorstel doen. Ik hoop dat het toegankelijkheid wordt. In tijden waar alles open en bloot op het internet staat, sta ik nog steeds versteld hoeveel bedrijven hun contactgegevens verstoppen op hun website. En al zeker op jobsites. Het is soms een ware zoektocht. 

Alsof bedrijven liever niet hebben dat mensen contact opnemen, vragen stellen of zelfs interesse tonen. In het beste geval zie je een algemeen e-mail adres zoals job@ of hr@. Maar verder geen namen, geen foto’s, geen telefoonnummers, … niets. Noodgedwongen stel je dan maar je vraag via een algemeen contact formulier mag je hopen dat het bij de juiste persoon terecht komt. En wachten op een antwoord, wat ook vaak uit blijft. 

En als kandidaat is dat super frustrerend natuurlijk. Stel, je twijfelt om te solliciteren maar had graag nog een vraag gesteld vooraleer je effectief op die beruchte ‘apply’ knop klikt. Je bent ongelooflijk zenuwachtig, want ik zei het al; solliciteren is een enorm stresserende activiteit, want veranderen van werk heeft een gigantische impact op jouw leven en jouw dagelijkse realiteit. Niet iets dat je zomaar zonder nadenken doet. Daar zit je dan op die jobsite. Twijfel, twijfel, … en dan moet je een bericht sturen naar een absolute wild vreemde via een totaal onpersoonlijk contactformulier. Van een krachtige domper in je candidate experience gesproken. 

Besef dat je, als organisatie, de volledig opgebouwde sfeer en campagne met dergelijke kleine dingen serieus kan kraken.

Ik kan het niet genoeg herhalen. Bekijk je sollicitatie proces als een verkoopproces en leer van de besten; de webshops. Telefoonnummers, Silke van chatbot x, bedrijfs whatsapp account, … Alle mogelijke manieren om met de webshop in contact te komen, worden ook effectief gebruikt.  

Simon Sinek zei het al jaren geleden

People identify with people not with companies. 

En da’s een waarheid als een koe. Er is een gigantische strijd om talent aan de gang. Ieder bedrijf heeft het moeilijk om kandidaten, laat staat geschikte kandidaten, te vinden. Maar door de deuren van je bedrijf virtueel zo gesloten te houden, doe je daar geen deugd aan. Bedrijven die een persoonlijk en menselijk beeld tonen gaan uiteindelijk, in mijn ogen, de winnaars zijn.