fbpx

EVP Elevator Pitch

Vraagje, klinkt je elevator pitch zo? Toffe producten bij een dynamisch bedrijf voor een marktconforme prijs?

Wellicht niet, want dan zou je niet veel verkopen. Ieder bedrijf, iedere salesafdeling spendeert veel tijd aan het juist stellen van zijn elevator pitch.

Alleen, eens we spreken over ons werkgeversverhaal, dan vervallen we met z’n allen in dergelijke jeukwoorden. Woorden die iedereen gebruikt, maar die eigenlijk niets zeggen en bovendien voor iedereen een andere invulling hebben.

Verval dus niet in dergelijke saaie verhalen, maar laat weten wie je bent en waarom iemand zich moet aangetrokken voelen tot jouw bedrijf, DNA, bedrijfscultuur, … Vertel jouw Employer Brand. Maar laat ook gerust weten waarom iemand misschien niet past in jouw organisatie. Daar is niets mis mee.

Mismatch aanwervingen zijn bijzonder duur en zuur. Ze kosten geld en tijd. Je rekruteringsproces moet herbeginnen maar ook intern blijft er een onvolledig team over die niet 100% rendeert.

Maak jouw verhaal nu eens concreet en uniek. Breng alle puzzelstukken samen om zo tot een mooi uitgebouwde EVP te komen. Een EVP wadde? Een EVP is een Employer Value Proposition. Eigenlijk een beetje een elevator pitch maar dan op maat van jouw organisatie en geschreven vanuit het standpunt als werkgever.

Ik bouw die op volgens 4 kwadraten

  1. Wat zijn de rationele en emotionele aspecten gelinkt aan een job, bedrijf, functie, … Deze punten zijn meestal bekeken vanuit het standpunt van de kandidaat zoals interne mobiliteit, collegialiteit en hiĆ«rarchie
  2. Wat biedt het bedrijf? zoals werkzekerheid, diversiteit, MVO, sterk management, locatie van het bedrijf, PBM’s, bureau/lawaai/veiligheid en hygiĆ«ne
  3. Werkethiek. hoe gaan jullie met elkaar om. Hoeveel autonomie is er, vertrouwen, engagement – ook van de directie, sociaal contact, is er ruimte voor initiatief, mag je fouten maken, … Een ruimer verhaal dan je waarden alleen.
  4. en als laatste de pure beleving van werken bij: inspraak, feedbackmomenten, loopbaantrajecten, contact met je N+1, interne communicatie

Al deze elementen samen vervolledigen het beeld dat je vertelt aan toekomstige kandidaten. Want solliciteren is een bijzonder stresserende activiteit. Hoe meer informatie je geeft over al deze verschillende aspecten, hoe meer stress je wegneemt bij een kandidaat en dus ook hoe meer kandidaten zullen solliciteren.

Want mede door Corona leggen de kandidaten de lat hoger. Zij willen niet hervallen in dezelfde situatie als ervoor. Maar gaan voor beter werk in een beter bedrijf.

En die invulling, da’s voor iedereen anders.

Onlangs vertelde me iemand: ik ben net van werk veranderd, maar nu krijg ik iedere dag een briefing van wat ik moet doen, terwijl ik net op zoek ben naar meer autonomie. Een ding is zeker, deze persoon gaat daar niet blijven.

Sterker nog, een derde van de nieuw aangeworven collega’s verlaat de organisatie binnen de 6 maand als die EVP en de realiteit niet overeenkomen met elkaar.

Dan snap je ook snel waarom: ‘word jij mijn nieuwe collega? Want zie eens hoe tof we zijn en welke leuke projecten we doen. En met de collega’s is het ook super leuk’, wat mager is.

Dus maak je verhaal sterk en toekomstgericht! Rekruteer mensen die passen binnen jouw verhaal. Van competentie, tot waarde, bedrijfscultuur en werkethiek.

Van Autonomie tot zinvol werk.

Om zo’n EVP te bepalen MOET je in gesprek gaan met je werknemers. Enkel zij kunnen, in volle anonimiteit, zich uiten over het reilen en zeilen binnen de organisatie. Hiervoor organiseren we focusgroepen waar mensen zich veilig voelen om openhartig te spreken over die positieve punten maar ook over die minder goede kantjes.

Interesse in een EVP scan? Neem vrijblijvend contact op.