fbpx
Verbeter je interne communicatie naar technisch werklozen toe

Verbeter je interne communicatie naar technisch werklozen toe.

Meer dan een miljoen Belgen zijn tijdelijk technisch werkloos geweest of zijn dat nog. Want alhoewel al veel sectoren en bedrijven terug opgestart zijn, liggen er nog steeds veel stil. Denken we maar aan de horeca, toerisme, evenementen, … in de ruime zin van het woord. Want dat betekent dat ook toeleveranciers van die sectoren, zoals voeding, meubelenverhuur, wedding planners, podiumkunsten, beveiliging, standenbouwers, roadies, cateraars, acteurs en animatoren, … het zwaar te verduren hebben en dus ook vaak technisch werkloos zijn.

Die technische werkloosheid zorgt wel voor een financiële buffer voor het bedrijf, maar de fysieke afstand tot de organisatie heeft gigantische negatieve gevolgen. Simpel gezegd ervaren we met z’n allen ‘uit het oog uit het hart’. 

Corona heeft ervoor gezorgd dat veel werknemers schrik hebben voor hun baan. Een studie van Ugent, onder leiding van Professor Stijn Baert, toont aan dat 

  • Ongeveer 1/5 van de werknemers schrik heeft zijn baan te verliezen op korte of lange termijn. 
  • 1/3 vreest zelfs dat de crisis een invloed zal hebben op zijn volledige carrière!
  • 27,5% vreest dat de coronacrisis en negatieve invloed zal hebben op zijn eigen werkmotivatie en dus stiekem wel aangeeft open te staan voor andere uitdagingen. 
  • Maar tegelijk geeft 51,9% schrik te hebben dat er minder vacatures zullen vrijkomen die hem/haar zouden kunnen interesseren. 
cfr. Studie Ugent, Professor Stijn Baert.

Bij al deze resultaten zien we dat het vooral de technisch werklozen zijn die de toekomst het meest somber inzien. En dat is jammer!

Nochtans ligt een stuk van de oplossing wel voor het rapen, want door je interne communicatie beter af te stemmen op de huidige noden, kan je een gigantische winst boeken op die belangrijke verbinding tussen werkgever en werknemer. 

Nu vraag je je misschien af? Waarom moet ik nu werken aan die verbinding? 

Wel. Heb je geen verbinding, dan heb je ook geen relatie met je werknemer en dan is je enige band het loon. En da’s maar mager.

Werknemer die zich wel verbonden voelen met de organisatie scoren beter op het vlak van intrinsieke motivatie, betrokkenheid, is er minder absenteïsme, minder arbeidsongevallen, minder personeelsverloop en als kers op de taart zien we ook een hogere productiviteit

Gelukkige werknemers die zich oprecht verbonden voelen met de organisatie doen hun werk gewoon beter en dat straalt uit naar de klanten toe. Wil je dus een hogere tevredenheid bij je klanten, dan moet je in eerste instantie werken aan die verbinding met je eigen medewerkers


In volle coronacrisis organiseerde Moodfactory samen met UCL een bijzonder interessante studie. Wat blijkt? Ondanks een algemeen goede score van 7,4/10 voor de interne communicatie, zijn er gigantische verschillen. 

71% vindt dat het bedrijf niet goed zorg draagt voor hen.

Ook hier scoren de technisch werklozen het minst goed. 71% daarvan vindt dat zijn bedrijf geen zorg draagt voor hem/haar. Dit staat in schril contrast met de andere groepen (mensen die naar de werkplek blijven gaan, people managers, thuiswerkers, leerkrachten, …) Want die scoren tussen de 19% en de 37%. Technisch werklozen zitten dus dubbel zo hoog!

Zij scoren slechter op deze 2 vragen

  • Ik ben bezorgd over de toekomst van mijn organisatie
  • Ik ben bezorgd over mijn toekomst.

Empathisch geruststellen is dus de boodschap! Ik kan het niet genoeg herhalen! Had je hier graag meer info over, lees dan zeker ook deze blog

Ik zoom nog wat verder in op de toch opvallende resultaten van de Moodfactory studie. 

Specifiek voor technisch werklozen zien we dat zij slechts een 5,3/10 geven voor de interne communicatie terwijl het algemeen gemiddelde op 7,4/10 lag. 

Die lagere score is het gevolg van hun negatieve financiële situatie. En 

  • Het gemis om de situatie serieus te nemen door de werkgever
  • Gebrek aan toekomstplannen
  • Een-richtingscommunicatie, geen dialoog mogelijk
  • Gebrek aan informatie over de reden van die technische werkloosheid
  • Geen ondersteuning over de technische aspecten van die technische werkloosheid
  • Te veel verschillende discours
  • En te vage informatie. 

Wil je hen bereiken dan werk je best op bovenstaande punten. Giet dat allemaal in een goed opgebouwd intern communicatieplan en informeer tijdig je werknemers over alle facetten van de huidige situatie. Daarnaast geef ik je nog mee dat de Moodfactory studie bevestigde dat ze in eerste instantie geschreven communicatie verkiezen (75%) met een gedeelde tweede plaats voor mondelinge communicatie en video. 

Herinner je ook dat Edelman bevestigde dat tijdens deze corona crisis 62% van de werknemers naar de werkgever kijken als meest betrouwbare bron van informatie.

Werknemers verlangen dus dat hun werkgever hen informeert, tegelijk geruststelt over de toekomst, oprecht luistert en zorg draagt voor hen. 

Heb je hier hulp bij nodig? Neem gerust contact op, dan bekijken we het samen.