fbpx
Rekruteer sneller dankzij referral - Pieter Neels, Nakama HR
Gastblog 4: Waarom referral recruitment goed werkt.

Gastblog van Pieter Neels

Rekruteer sneller dankzij het netwerk van eigen medewerkers

Hoe een vacature opgevuld krijgen als bedrijf? ‘Je eigen medewerkers kennen je bedrijf het best. Zij weten perfect wie er in het plaatje past. En, zij hebben een enorm netwerk aan mensen. Bedrijven laten dit vandaag te vaak onbenut.’, zegt Pieter Neels van Nakama HR, een bedrijf dat het personeelsbeleid in België wil moderniseren en daarvoor kijkt naar de kennissenkring van medewerkers.

Maak het referral proces transparant & gemakkelijk

Veel bedrijven hebben een Refer a Friend programma. Doorgaans wordt 5% tot 10% van de vactures ingevuld via referrals terwijl het potentieel ligt tussen 30% en 50%.

Uit interviews met HR-managers en medewerkers blijkt dat een meerderheid van medewerkers er niet spontaan aan lijkt te denken om openstaande vacatures te delen. Meer zelfs, medewerkers geven zelf aan dat een herinnering om medewerkers te refereren welkom is.[1]

Een andere probeem is dat medewerkers vaak niet weten hoe zij iemand kunnen refereren of zelfs niet op de hoogte zijn dat zij kunnen bijdragen aan de rekruteringstrategie via referrals.

Je kan dit oplossen door het Refer a Friend programma te digitaliseren. Dat brengt transparantie en eenvoud. Gebruik 1 centraal platform, zoals dat van Nakama HR, die medewerkers informeert en het hen gemakkelijk maakt om jobs te delen op sociale media of om iemand rechtstreeks aan te brengen. Een belangrijk voordeel hierbij is dat alles gemeten wordt. Zo kan je niet alleen continu verbeteren maar ook onderbouwd rapporteren.

Dashboard Nakama HR - Referral tool voor Employer Branding
Voorbeeld dashboard Nakama HR.

Creëer een ervaring voor medewerkers

Een referral programma hoeft zich niet beperken tot het geven van cash als de aangebrachte kandidaat is aangeworven. Een beloning is bovendien vaak overbodig. Hoe weet je dat? Door een bevraging te doen bij de medewerkers. Dat zal je helpen bij het beantwoorden van de vraag of je best een beloning geeft en in welke vorm.

Beter is om een ervaring te creëeren. Je kan dit doen door gamification toe te passen. Een goed systeem is het geven van punten voor verschillende acties. Een voorbeeld: 1 punt voor voorstellen van een job kandidaat en 100 punten als deze persoon tekent. Het totaal aantal punten wordt dan omgezet in geld en geschonken aan een goed doel. Je maakt het zo leuk en je geef een zinvolle reden om actief bij te dragen aan het referral programma. Dat werkt natuurlijk niet bij elke organisatie. Soms is het geven van cash of non-cash (bvb. een etentje) een betere keuze.

Een nadeel is dat gamificatie moeilijk toe te passen is als je een referral programma beheert met de klassieke middelen (e-mail en Excel). Je digitaliseert beter je referral programma. Dat maakt het gemakkelijker en mogelijk om 30% – 50% van je open posities in te vullen via aanbevelingen.



Elke laatste dinsdag van de maand verwen ik jullie met een gastblog. In januari bijt Pieter de spits af. Veel leesplezier.

Pieter Neels is CEO van Nakama HR. Een digitale tool die helpt ter versterking van referral campagnes.


Op 18/02 delen Pieter en ik de stage tijdens de inspiratiedag rond Employer Branding van HRWijs.


[1] M. Carpentier, S. Stockmand en G. van Hoye (2018), “Rekrutering via sociale media”, Tijdschrift voor HRM