Interne communicatie da’s verbinden en raken. Je mensen meenemen in een sterk verhaal, een engagement voor jouw organisatie. Met interne communicatie doe je meer dan berichten van A naar B te krijgen. Het draait rond samenwerking, iedereen op de hoogte van de dagdagelijkse werkrealiteit tot de grootse toekomstplannen. Werken aan een gemeenschappelijke cultuur, waarden, werkethiek of DNA.

Vanuit mijn 25+ jaar ervaring ondersteun ik je in de volledige interne communicatiestrategie- en plan, maar ook verschillende subtrajecten rond bijvoorbeeld veilig werken, hygiëne regels respecteren, change, wellbeing, … . Misschien ondergaan jullie een fusie of doen jullie een overname en moeten de neuzen in dezelfde richting gezet worden? Of er start een nieuwe CEO?

Of misschien wil je net opstarten met jouw interne communicatie? Een sterk intern communicatiestrategie- en plan bepalen? Of staat het professionaliseren van jullie interne communicatieflow op de agenda?

Om dit alles te kunnen bereiken heb je een goed georganiseerde en gestroomlijnde interne communicatie en community nodig. Communicatielijnen die ervoor zorgen dat de juiste boodschappen tot bij de juiste mensen geraken. Op een impactvolle manier. Interne communicatietrajecten kunnen veel verschillende invalshoeken hebben.

  • Interne communicatiestrategie, flows en plannen
  • Onboarding, reboarding & offboarding
  • Waarden, DNA en werkethiek
  • Opstarten van interne communities
  • Opzetten van ambassadeurs- en referral trajecten
  • Wellbeing en gezondheid
  • Veiligheid & hygiëne
  • allerlei change trajecten

Of je nu je eerste stappen zet in interne communicatie, je nood hebt aan tijdelijke ondersteuning in je interne communicatie of een project graag wil uitbesteden, ik help je graag in iedere fase van de employee journey.

Iedere vraag of problematiek is anders. Ik werk ook steeds op maat volgens onderstaand stappenplan: Detect, map, express & refine

1. Detect

Wat is de concrete basisvraag? Neem bijvoorbeeld het topic waarden.
Wil je nieuwe waarden introduceren? Ben je net gefusioneerd en moet je de waarden van 2 of meerdere organisaties met elkaar doen samensmelten? Heb je het gevoel dat een bepaalde waarde niet 100% tot zijn recht komt?

Via interviews, focusgroepen, desk research, … brengen we alle puzzelstukjes samen. Doelstelling, tijdslijn, achtergrond informatie, doelgroep, bereik, communicatieflow, openingsrates, … We brengen kaart wat de noden zijn van zowel de verzender van de communicatie als de ontvanger. Samen met de werkgroep analyseren we de huidige realiteit en de ambities.

Tijdens deze eerste fase bekijken we ook grondig de effectieve doelstellingen en de nodige subtrajecten om die doelstellingen te behalen.

2. Map

Wil je mensen meekrijgen in je verhaal, dan moet je hen ook wat context geven. Waarom doen we dit? Wat willen we bereiken? Hoe kan jij helpen? …

Of je nu een oproep doet om een ambassadeurstraject op te starten, wilt meegeven hoe je iemand kan aanbevelen, een meter / peterschap wenst op te starten, het ruimere kader schetsen is belangrijk. Zo werk je ook aan een breed intern draagvlak.

Ook voor je interne community en je onthaalbeleid is duidelijke communicatie een absolute meerwaarde. Je nieuwe medewerkers goed informeren over wat hen te wachten staat, hoe je hen gaat ondersteunen tijdens hun onthaal, zorgt voor een snellere integratie binnen de organisatie.

Ik hou niet van one size fits all. Ik kan je hierin volledig ontzorgen, we werken in co-creatie of ik voorzie trainingen zodat jullie zelfstandig aan de slag kunnen.

3. Express

Heb je nood aan verdere ondersteuning, dan gaan we concreet materiaal materiaal ter ondersteuning van je vraag. Dat kan een campagne zijn, een bevraging, een roadshow, een bredere activatie, workshops, opleidingen, …

4. Refine

Ook bij interne projecten houden we de vinger aan de pols. Werkt onze aanpak, bereiken we iedereen, zijn er groepen die extra ondersteuning vragen? Zijn we tevreden met de resultaten?