fbpx

Ga voor krachtige en doeltreffende werkgeverscommunicatie.


Daar waar de meeste ‘Employer Branding’- kantoren Employer Branding vertalen als rekruteringscommunicatie, zie ik het ruimer. Voor mij staat Employer Branding voor werkgeverscommunicatie.

Want een straffe campagne zonder aandacht voor je interne communicatie, heeft maar weinig impact. Eens je die nieuwe collega hebt gevonden, moet je die natuurlijk ook kunnen behouden. En dat doe je door te werken aan je onthaalbeleid en het engagement van je medewerkers, de communicatie van je waarden en je werkethiek, het intern enthousiasmeren van je ambassadeurs, … Maar ook interne communicatie projecten rond veilig werken, hygiëne regels respecteren, stress reductie, happiness verdienen je aandacht.

Om dit alles te kunnen bereiken heb je een goed georganiseerde en gestroomlijnde interne communicatie en community nodig. Communicatielijnen die ervoor zorgen dat de juiste boodschappen tot bij de juiste mensen geraken. Of het nu gaat over heel top-down communicatie, bottom-up communicatie of zelfs horizontale, interne communicatie is een must.

1. Startsituatie & doelstelling

Vooraleer er interne campagnes kunnen gelanceerd worden rond de beleving van de nieuwe waarden, werkethiek of andere. Vooraleer je denkt een ambassadeurstraject op te zetten heb je een goed geoliede interne communicatiestrategie & contentplan nodig.


In een eerste fase bekijken we de bestaande communicatiestromen. Welke bestaan er? Hoe goed werken die? Wat zijn de openingsrates van mailings en andere? Wie is de afzender, de beoogde ontvanger en de effectieve ontvanger? Hoeveel ruis zit er op? Waar zitten er nog opportuniteiten? Wat is de frequentie en het communicatieritme? Wat is de tone of voice of taalgebruik?

Want als je intern mensen wilt informeren over wat jullie dagelijkse reilen en zeilen is, dan moet je er wel zeker van zijn dat de mensen ook effectief bereikt worden. Klinkt logisch, nochtans knelt daar vaak het schoentje.

Zeker als je nieuwe communicatietools wilt installeren, moet je goed achterhalen waarom je medewerkers die effectief ook zouden gebruiken en wat de meerwaarde is van hun kant.

Tijdens deze eerste fase bekijken we ook grondig de effectieve doelstellingen en de subtrajecten om die doelstellingen te behalen.

Employer & Interne Communicatie

. Employee Experience
. Onboarding, reboarding & offboarding
. Moment of truth beleving
. Waarden, werkethiek & attitude
. Interne communicatie & community
. Opzetten van ambassadeurs- en referral trajecten
. Interne charme & awareness offensief
. wellbeing, health & happiness
. veiligheid & hygiëne

2. Informeren en bekendmaken

Als je bepaalde stappen wilt zetten in je organisatie, nieuwe projecten lanceren, nieuwe waarden laten integreren, dan communiceer je best heel duidelijk wat je wilt.


Wil je mensen meekrijgen in je verhaal, dan moet je hen ook wat context geven. Waarom doen we dit? Wat willen we bereiken? Hoe kan jij helpen? …

Of je nu een oproep doet om een ambassadeurstraject op te starten, wilt meegeven hoe je iemand kan aanbevelen, een meter / peterschap wenst op te starten, het ruimere kader schetsen is belangrijk.

Ook voor je interne community en je onthaalbeleid is duidelijke communicatie een absolute meerwaarde. Je nieuwe medewerkers goed informeren over wat hen te wachten staat, hoe je hen gaat ondersteunen tijdens hun onthaal, zorgt voor een snellere integratie binnen de organisatie.

3. Discussie opstarten, buzz creëren

Hou ook rekening met je medewerkers en betrek hen in de opbouw van je processen


Heb je, als werknemer, alle middelen om die beoogde doelstelling te behalen? Heb je nog vragen? Wat werkt er goed en niet? Heb je zelf suggesties?

Door oprecht te luisteren naar de bezorgdheden en de vele ideeën van je medewerkers, verhoog je aanzienlijk de adoptiegraad en de impact van je project.

4. activeren

Is je groter kader klaar?
Super! Dan gaan we nu activeren, inspireren en enthousiasmeren


Bij ieder project is er activatiefase. In deze fase ga je effectief intern campagne voeren. Via de klassiekere interne media zoals affiches en folder, maar soms ook via workshops, roadshows, informatierondes, guerilla’s acties, …

Fase 2 is om die verschillende elementen zoals je waarden, werkethiek, referral, ambassadeurs, …. te integreren in je bestaande processen

5. Top of mind houden

Herhaal, herhaal, herhaal …

Een interne communicatie kent altijd een startmoment, maar eigenlijk nooit een eindpunt. Je moet je communicatie continu blijven herhalen zodat het ook top of mind blijft. Zodat het een onbewust gedrag wordt, volledig ingebakken in jullie processen en jullie werkethiek.

Vergeet ook niet dat voor iedere nieuwe medewerker dit nieuw materiaal is. Ook bij de her-integratie van iemand die langer afwezig is geweest, wegens tijdskrediet, zwangerschap of langdurig ziekte besteed je daar best aandacht aan. Want ook voor hen is dit nieuw.