Eens je die nieuwe collega hebt gevonden, moet je die ook kunnen behouden. En dat doe je door te werken aan je onthaalbeleid en het engagement van je medewerkers, de communicatie van je waarden en je werkethiek, het intern enthousiasmeren van je ambassadeurs, … Maar ook interne communicatie projecten rond veilig werken, hygiëne regels respecteren, change, wellbeing, … verdienen je aandacht.

Misschien ondergaan jullie een fusie of doen jullie een overname en moeten de neuzen in dezelfde richting gezet worden? Of er start een nieuwe CEO?

Of misschien wil je, als kleinere organisatie, net opstarten met jouw interne communicatie? Een sterk intern communicatiebeleid bepalen? Of jullie worden groter en jullie willen de interne communicatieflow professionaliseren?

Om dit alles te kunnen bereiken heb je een goed georganiseerde en gestroomlijnde interne communicatie en community nodig. Communicatielijnen die ervoor zorgen dat de juiste boodschappen tot bij de juiste mensen geraken. Of het nu gaat over heel top-down communicatie, bottom-up communicatie of zelfs horizontale, interne communicatie is een must. Interne communicatietrajecten kunnen veel verschillende invalshoeken hebben.

  • Employee experience
  • Onboarding, reboarding & offboarding
  • Waarden en werkethiek
  • Interne communicatie(flows) en community
  • Opzetten van ambassadeurs- en referral trajecten
  • Wellbeing en gezondheid
  • Veiligheid & hygiëne
  • allerlei change trajecten

Of je nu je eerste stappen zet in interne communicatie, je nood hebt aan tijdelijke ondersteuning in je interne communicatie of een project graag wil uitbesteden, ik help je graag in iedere fase van de employee journey.

Iedere vraag of problematiek is anders. Ik werk ook steeds op maat volgens onderstaand stappenplan: Detect, map, express & refine

1. Detect

Wat is de concrete basisvraag? Neem bijvoorbeeld het topic waarden.
Wil je nieuwe waarden introduceren? Ben je net gefusioneerd en moet je de waarden van 2 of meerdere organisaties met elkaar doen samensmelten? Heb je het gevoel dat een bepaalde waarde niet 100% tot zijn recht komt?

Allereerst brengen we alle puzzelstukjes samen. Doelstelling, tijdslijn, achtergrond informatie, doelgroep, bereik, communicatieflow, openingsrates, … Tijdens deze eerste fase bekijken we ook grondig de effectieve doelstellingen en de nodige subtrajecten om die doelstellingen te behalen.

2. Map

Wil je mensen meekrijgen in je verhaal, dan moet je hen ook wat context geven. Waarom doen we dit? Wat willen we bereiken? Hoe kan jij helpen? …

Of je nu een oproep doet om een ambassadeurstraject op te starten, wilt meegeven hoe je iemand kan aanbevelen, een meter / peterschap wenst op te starten, het ruimere kader schetsen is belangrijk. Zo werk je ook aan een breed intern draagvlak

Ook voor je interne community en je onthaalbeleid is duidelijke communicatie een absolute meerwaarde. Je nieuwe medewerkers goed informeren over wat hen te wachten staat, hoe je hen gaat ondersteunen tijdens hun onthaal, zorgt voor een snellere integratie binnen de organisatie.

Een goed onthaalbeleid bepaalt of nieuwe collega’s al binnen de eerste week beslissen of ze blijven of niet. Maak dus werk van een krachtig onthaal op basis van de 6C: compliance, clarification, culture, connection, confidence en checkback. En vergis je niet, je onthaal start nog voor die eerste dag op het werk.

3. Express

We maken concreet materiaal ter ondersteuning van je vraag. Dat kan een campagne zijn, een bevraging, een roadshow, een bredere activatie, workshops, …

Die interne alignering van medewerkers creëert een community, een groep mensen die enthousiast en positief staan ten opzicht van hun werkgever. Deze groep weet waar de organisatie voor staat en hoe ze daar zelf kunnen aan bijdragen.

Ik hou niet van one size fits all. Ik kan je hierin volledig ontzorgen, we werken in co-creatie of ik voorzie trainingen zodat jullie zelfstandig aan de slag kunnen.

4. Refine

Ook bij interne projecten houden we de vinger aan de pols. Werkt onze aanpak, bereiken we iedereen, zijn er groepen die extra ondersteuning vragen? Zijn we tevreden met de resultaten?