fbpx
Gastblog Mic Adam
Gastblog van Mic Adam over Employee Advocacy

Employee Advocacy en Employer Branding starten vanuit passie!

Gastblog – Mic Adam

Veel bedrijven willen aan Employer Branding doen op sociale media en gebruiken vaak een Employee Advocacy Programma.  Echter mijn startpunt en conclusie is dat β€œEmployee Advocacy (EA)” (aka ambassadeurschap van de medewerkers) op sociale media is in BelgiΓ« zeer laag tot onbestaande is!   

Waarom?  We zijn verkeerd bezig als het over een Employee Advocacy programma gaat!

Laat ons eerst even stilstaan bij Employee Advocacy.  Het is de visibiliteit die werknemers geven aan het bedrijf of merk via hun sociale media aanwezigheid.  We beschouwen LinkedIn, Twitter en Facebook als belangrijkste platformen als het over Employer Branding ondersteunt door Employee Advocacy op sociale media gaat maar het is breder zoals email, chat, fora, discussie borden en meer.

En als je dan veel artikels leest over hoe je een EA programma start, dan kom je tot de conclusie dat er een aantal elementen steeds weer terugkomen.  Sommigen beginnen met een missie; anderen spelen op vertrouwen en vrijheid; nog anderen op de sociale media policy; sommige denken aan de implementatie van een aantal tools zoals een incentiveringsprogramma; bedrijfsgerelateerde content; en tenslotte training.

Het succes wordt vaak gemeten aan de hand van Reach en andere KPI’s zoals volgers, fans, etc.  En ja, vanuit het bedrijf houdt dit steek, maar vanuit de medewerker niet echt.  Waar loopt het mis?  

Het gaat nergens over β€œPassie”.  En wat bedoel ik daarmee?

Passie voor het bedrijf en de werkgever

Gepassioneerde medewerkers volgen het reilen en zeilen van hun bedrijf op allerlei domeinen.  Ze dragen ook bij om het bedrijf succesvol te maken.  En ja, soms stellen ze dingen in vraag maar met het beste in het achterhoofd voor hun bedrijf.  Ze onderkennen en worden onderkend voor hun bijdrage tot het succes van het bedrijf.  Ze komen op voor hun bedrijf – of men dat hen nu vraagt of niet. En misschien het belangrijkste is dat ze niet echt door geld worden gemotiveerd (hoewel dat natuurlijk belangrijk is).  Ze zijn passioneel over hun bedrijf!

Zonder passie is er geen employee advocacy

Passie voor de cultuur

De werk cultuur straalt passie uit in al zijn domeinen.  Mensen zijn toegewijd, worden (h)erkend en blijven lang (retentie).  Open communicatie, authenticiteit en eerlijkheid zijn sleutelelementen binnen het bedrijf. Teamwork is meestal een mooi gevolg van een passionele cultuur.  En zoals de uitdrukking zegt: β€œThere is no I in Team”!  En ja, Employee Advocacy gaat over het kweken van vertrouwen en vrijheid om te ageren.

Zonder passie is er geen employee advocacy

Passie voor de producten en diensten

Natuurlijk moeten de medewerkers passie hebben voor de producten en diensten.  Ze zien hoe de producten het verschil maken en wat hun bijdrage is tot het succes.  Het maakt hen fier.

Zonder passie is er geen employee advocacy

Passie om te helpen (geven)

De sleutel voor employee advocacy in sociale media is natuurlijk dat de medewerkers willen helpen (geven) zonder onmiddellijk iets terug te krijgen.  Ze aanvaarden dat er ooit iets terugkomt zonder dat vooraf te willen stellen.  Ze voegen waarde toe aan hun netwerk en de gemeenschap!  Passie om goede dingen te doen drijft hen voort.

Zonder passie is er geen employee advocacy

Passie voor social

Niet alle medewerkers hebben een passie voor sociale media maar sommige zijn wel door de virus gebeten.  En ik bedoel niet dat ze constant berichten moeten plaatsen maar over de passie om te delen en waarde toe te voegen zonder dat daar iets tegenover staat.  Verwacht echter niet dat ze dit buiten de uren moeten/mogen doen maar ook tijdens de werktijd.  Je kunt dan ook hierop inspelen door een amplification platform (inclusief gamification) te gebruik om het delen te verhogen.  Speel in op hun passie om zichtzelf in de kijker te zetten.

Zonder passie is er geen employee advocacy

Passie voor personal branding

Tenslotte, moeten je medewerkers aan personal branding willen doen wat wij in Vlaanderen niet zo graag doen.  Content is daarbij de sleutel.  Die content kunnen ze aangereikt krijgen of vinden ze zelf maar wat vooral belangrijk is dat de WIIIFM factor groot is en voor hen waarde oplevert.  Pure bedrijfscontent is misschien niet altijd het beste.  Laat je medewerkers zelf content bijdragen!

En ja, er staat een β€œI” in Team als het over Employee Advocacy gaat.  Hier is mijn formule:

            Employee Advocacy = Team + I

Zonder passie is er geen employee advocacy

Weet dat Passie gaan je medewerkers niet meewerken aan de Employer Branding die je voor ogen hebt.  Authenticiteit is moeilijk te faken zijn en mensen er snel doorkijken.   Zorg dat de passie van je medewerkers blijft voeden zodat zij de Employer Branding gaan uitdragen.

Dus als je een employee advocacy programma wilt opzetten moet je vooral op Passie inzetten!

Zonder passie is er geen employee advocacy


Mic Adam heeft Vanguard Leadership opgericht om organisaties te helpen met sociale media in het bijzonder met sociale selling programma’s en consultancy, opstellen van sociale media richtlijnen, sociale media trainingen en community management. 

Hij is een geregeld spreker op allerlei events en levert bijdrages aan verschillende magazines en blogs. Mic is gepubliceerd in de volgende magazines: CxO magazine, Bizz magazine, HR magazine, Forward (VBO/FEB), … Hij heeft een column in de Tijd (online).

Social Media aanwezigheid: