fbpx

Vanaf nu ben jij ambassadeur!

Absoluut en graag, alleen. Dat werkt niet. En dat weet wellicht iedereen. Je legt niet makkelijk een mening op aan een ander en je kan niemand verplichten om promotie te maken voor jouw bedrijf, goed doel of organisatie.

Maar waarom blijven zoveel bedrijven het dan doen?

Overal poppen er ambassadeurs programma’s op. Het is net de nieuwe heilige graal in je zoektocht naar talent. En begrijp me niet verkeerd, ambassadeurs zijn een absolute meerwaarde voor je organisatie. Maar zo’n traject pak je maar beter goed voorbereid aan. Want, heel theoretisch gezien, ga je ambassadeurs inzetten om, wat jij als organisatie vertelt, te bevestigen.

Waar let je best op?

Start met een kader op te zetten van wat je echt en heel concreet wenst te bereiken met je ambassadeurs. Wat is je uiteindelijke doel. Plak daar zelf cijfers op. Want hoe concreter je zelf weet waarom je aan een ambassadeurs-traject start, hoe concreter je het ook naar hen toe kan vertalen.

En net die concrete invulling is een belangrijke succesfactor. Een oproep als ‘word jij ambassadeur?’ is te vaag. Want ambassadeur van wat? Wat moeten ze vertellen? Over je innovatie, je investeringen, je teamgeest, je work-life, je menselijk karakter, je jobinhoud, …

Enthousiasmeer en coach hen om bepaalde dingen te zeggen, te sharen of te bevestigen. Want daar zit een grote drempelvrees.

Wat mag ik zeggen of niet? Wat als ik het verkeerd doe? En wat moet ik juist zeggen? Wat als er negatieve commentaar komt?

Mag ik hier eventjes terugkomen op het belang van een goede EVP of werkgeversidentiteit? Hoe beter jij weet wie je bent en wenst te zijn als organisatie, hoe beter je content kan maken die door de ambassadeur kan bevestigd worden.

Een ambassadeur is geen Chinese vrijwilliger.

Studies wijzen uit dat 20% van je werknemers niet zullen meewerken omdat ze er geen zin in hebben of omdat ze niet (meer) achter de organisatie staan. De grote hoop (70%) staat daar wel voor open, maar misschien niet altijd op een actieve manier. Een ambassadeur staat niet altijd gelijk aan een contentmaker. Maar onderschat ze niet, want zij zijn fan, gaan jouw berichten liken en sharen en wat extra commentaar bij geven. Maar ook als ze bijv. op zondag ochtend supporteren op de voetbal van zoon- of dochterlief. Als ze daar een vraag krijgen over de organisatie of een specifieke vacature kan hun antwoord goud waard zijn. Deze vorm van ambassadeurschap scoort heel hoog kwa geloofwaardigheid. Mits een juiste begeleiding.

Zo’n 10% van je organisatie is een echte actieve ambassadeur. Mensen die open staan om zelf actief content te gaan maken. Via een blog, een vlog of zelfs een tiktak filmpje. Coach je hen goed, dan kan je daar heel straf materiaal uit halen. Ik herhaal, coach hen goed, maar censureer ze niet!

Volg op

Een laatste tip die ik meegeef. Volg zo’n traject op. Met een lanceringscampagne alleen bereik je niet veel.

Velen zullen de intentie hebben, maar de kunst is om van die intentie een realiteit te maken.