Hoe je vacatures hoger doen scoren dankzij SEO & recruitment marketing
Een van de belangrijkste stappen in je rekruteringsproces, maar tegelijk ook diegene waar we het minst aandacht voor hebben is absoluut de vacature. Onderschat deze stap niet, want alles wat je daarvoor aan campagne voert, heeft tot doel kandidaten finaal te laten solliciteren en dus door te klikken op een vacature.
Je vacature is het ultieme conversiemoment! Het moment waarbij je de geïnteresseerde kandidaten zo ver krijgt dat ze op die magische ‘solliciteer-knop’ klikken.
Alleen worden we met z’n allen dan ongelooflijk saai. Een ellenlange lijst aan bullet points in ruil voor iets vaags als een uitdagende functie in een dynamische werkomgeving. Kan beter vind ik.
Maar vooraleer kandidaten dat effectief kunnen doen, moet de vacature ook in eerste instantie gevonden worden. In jargon spreekt met van SEO of Search Engine Optimalization.
SEO
Simpel gezegd, groepeert SEO alle zaken die je doet om hoger te eindigen bij zoektochten in zoekmachines. Een vaak toegepaste techniek voor websites en blogsites, maar even belangrijk als het om vacatures gaat. Want niet alleen Google is een zoekmachine, ook alle andere jobboards zijn dat: VDAB, Indeed, Vacature, Jobat, …
Allen werken ze volgens hetzelfde principe. Je hebt een zoekbalk bovenaan de website, je vult een zoekterm in en het algoritme van de jobboard zoekt de best mogelijke match.
Een recente studie van Indeed toonde aan dat jobtitels zoals Guru, Hero, Ninja of Rockstar weliswaar aan populariteit winnen langs bedrijfskant, maar niet zozeer bijdragen aan een betere vindbaarheid op jobboards. Om de simpele reden dat niemand zichzelf als Guru, Ninja, Hero of Rockstar zal omschrijven en er dus ook niemand op zoekt.
Zoektermen
Gezocht: vrachtwagenchauffeur.
Je weet dus maar beter welke zoektermen kandidaten effectief gebruiken. Ik neem eventjes het voorbeeld van vrachtwagenchauffeur. Een job met veel mogelijke variaties in de functietitel. Want naast vrachtwagenchauffeur heb je ook truckchauffeur, camionchauffeur of zelfs camion chauffeur of truck chauffeur.
Hoe weet ik nu welke functietitel te gebruiken?
Zo’n algoritme op de website werkt met de best mogelijke match. Dus als iemand zoekt op vrachtwagenchauffeur gaat de jobboard de jobs met die functietitel naar voren schuiven maar niet zozeer die van truckchauffeur of camionchauffeur.
Niets creatiefs dan?
Jawel, zolang de doelgroep zich herkent in je functietitel. Maar test hem eerst even uit via een A/B testing. Tijdens een eerdere studie bij vrachtwagenchauffeurs toonde ik een vacature waar de functietitel ‘vrachtwagenpiloot’ werd gebruikt. In eerste instantie voelt dit als een opwaardering aan, anderzijds was de reactie: ‘Ik piloot? Ik ben geen piloot. Ik tuf tegen 90 per uur op de autostrade’. Heb je dus deze functietitel gebruikt, dan zal ook deze niet zoveel opbrengen.
Maar hoe weet je nu welke zoekterm je moet gebruiken?
In eerste instantie kan je je doelgroep (je eigen werknemers) bevragen. Welke zoektermen zouden zij zelf gebruiken en welke niet. Leg hen ook je ideeën voor en pols even naar wat zij interessant vinden en niet. En vooral ook waarom.
Google trends
Daarnaast kan je een zoekopdracht doen in Google Trends. Via deze gratis tool, geef je verschillende zoektermen in. De resultaten die je hier krijgt zijn weliswaar geldig voor Google, maar we gaan ervan uit dat de verschillen met andere zoekmachines niet zo enorm groot zullen zijn en we deze resultaten kunnen doortrekken.
Bovenstaande grafiek uit Google Trends geeft je tendenzen aan in zoektermen. Hier zie je duidelijk dat de term ‘vrachtwagenchauffeur’ meer wordt gebruikt dan ’truckchauffeur’. Je ziet ook dat de term ‘camion chauffeur’ meer wordt gebruikt dan ‘camionchauffeur’.
Alhoewel ‘camion chauffeur’ het juiste Nederlandse woord is, zijn er ook mensen die zoeken op ‘camionchauffeur’ in 1 woord.
Heb je nu net een vacature gemaakt met truckchauffeur, omdat dat de gangbare jobsomschrijving is binnen jouw firma, dan zie je dat je hierdoor heel wat mensen mist.
Wat kan je doen?
2 zaken.
- werk met een A/B testing. Plaats gelijkaardige vacatures met verschillende jobtitels om zo te zien welke het best werken. Je kiest hiervoor de 2 best scorende Google Trends zoektermen. Opteer zo veel mogelijk voor duidelijke termen.
- gebruik verschillende termen of synoniemen in je vacature zelf. Want daar waar de ene jobboard enkel op titel gaat matchen, zijn er andere die op titel en vacature inhoud gaan matchen.
Door beide technieken toe te passen, vergroot je je vindbaarheid in de zoekmachines van Google en de jobboards.
Een grotere zichtbaarheid in combinatie met een knal vacature en een duidelijke EVP geven je alvast 3 belangrijke succesparameters voor een geslaagde rekruteringscampagne.